De meeste spelletjes worden gekenmerkt door een specifiek deuntje of herkenbare soundrack. Denk bijvoorbeeld aan de muziek van Final Fatasy of Super Mario. Computerspelmuziek vormt dan ook een eigen genre in de muziekwereld. De eerste games werden voorzien van een eenvoudige melodie, gecreëerd met synthesizers. Niet alleen de technologie van de games evolueerde, ook de spelmuziek kreeg meer complexiteit. Bij moderne spelletjes kan er tijdens het gamen naar muziek geluisterd worden en past de melodie zich aan aan de sfeer in het spel. Enkele spelontwikkelaars werken samen met echte componisten om de muziek zo gepast en uniek mogelijk te maken. Wij geven enkele muzikanten mee.
Harry Gregson-Williams
Voor hij aan de slag ging als componist voor videogames, was Williams al actief in Hollywood. Hij componeerde de muziek voor onder andere Shrek, Chicken Run en de recente kaskraker The Martian. De Japanse computerspelontwikkelaar Hideo Kojima benaderde de Britse componist om muziek te schrijven voor het spel Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. De samenwerking verliep succesvol en Williams mocht eveneens componeren voor Metal Gear Solid 3: Snake Eater, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots en Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes. Daarnaast schreef hij de muziek voor de computerspellen Call of Duty 4: Modern Warfare en Call of Duty: Advanced Warfare.
Inon Zur
De Israëlisch-Amerikaanse componist Inon Zur verwierf heel wat faam voor zijn werk in computerspelletjes. Zur componeerde eerst voor de film- en televisie-industrie. In de jaren negentig werkte hij voor de Amerikaanse zender Fox Family, waar hij muziek schreef voor kinderseries. In het jaar 2000 startte Zur zijn carrière in de wereld van de videogames. Hij componeerde de muziek voor onder andere de Star Trekspelletjes, Men of Valour, Prince of Persia en Dragon Age. Zur werd verscheidene malen genomineerd voor zijn werk en won in 2009 de award ‘Beste lied in een computerspel’ met “I am the One” in het spel Dragon Age: Origins.
Jesper Kyd Jakobson
Jesper Kyd Jakobson is een Deense klankbewerker en muzikant. Hij is sinds 1990 actief als componist voor computerspellen en heeft een indrukwekkende lijst met verwezenlijkingen in de gamewereld. Jakobson werkte bijvoorbeeld aan de muziek van de Hitman serie, de verschillende games van Assassin’s Creed en Freedom Fighters. Daarnaast componeerde hij ook de muziek voor enkele films. De Deense componist gebruikt in zijn muziek elektronische soundscapes en akoestische manipulaties. Deze mixt hij met de melodie van een orkest of koor.
Koji Kondo
Koji Kondo is de talentvolle, Japanse componist achter de muziek van onder andere Super Mario. In zijn carrière werkt hij voornamelijk samen met Shigeru Miyamoto, de Japanse computerspelontwikkelaar van Super Mario en The Legend of Zelda. Ook voor deze laatste game schreef Kondo de muziek. Kondo componeerde enkel muziek voor spelletjes die gespeeld worden op Nintendo. Voor de muziek in Super Mario werd Kondo tweemaal genomineerd in de categorie ‘Beste originele muziek’. De Japanner wilde een melodie creëren die niet al te saai werd naarmate het spel veel gespeeld zou worden. Zijn compositie voor Super Mario werd wereldbekend en bezorgde Koji Kondo behoorlijk wat faam.